KTO WYDAJE ZGODĘ NA BUDOWĘ KOPALNI?

07.2018

W III kwartale tego roku poznamy lokalizację kopalni cynku i ołowiu z zakładem przetwarzania m.in. w procesie flotacji (20 ha) oraz składowisk z osadnikiem na odpady poflotacyjne (150 ha). Tak w marcu zadeklarował prezes Rathdowney Polska sp. z o.o. Robert Koński na sesji Rady Powiatu w Zawierciu. Firma bierze pod uwagę Ogrodzieniec i Łazy.

Wybór nie jest przypadkowy. To gminy zadłużone, które histerycznie szukają rozwiązania dla problemów finansowych. Przymykają przy tym oczy na konsekwencje, które mogą towarzyszyć zgodzie na budowę kopalni na ich terenie. I nie tylko chodzi o degradację środowiska, ale także o pogorszenia kondycji finansowej gospodarstw indywidualnych, jak i całego powiatu.

Dziś w dokumentach planistycznych (studium uwarunkowań, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego): Zawiercia, Łaz, Ogrodzieńca i Poręby nie ma miejsca, w którym można zgodnie z prawem zlokalizować kopalnię. Wymaga to zmiany ustalonego wcześniej zagospodarowania przestrzennego gmin. Decyzja ta leży w rękach władz samorządowych, które mogą umożliwić realizację tej inwestycji lub jej odmówić. Burmistrzowie Łaz i Ogrodzieńca deklarują, że to mieszkańcy zdecydują w referendum o budowie kopalni.

Przepisy precyzyjnie określają ten proces:

Początek procesu Rada gminy podejmuje UCHWAŁĘ o przystąpieniu do sporządzania studium

Kto jest stroną

postępowania:

– każdy, kto udowodni

oddziaływanie inwestycji na

jego interesy (gminy, firmy,

stowarzyszenia, osoby

prywatne) Co można zrobić? składać wnioski, uczestniczyć w dyskusji publicznej nad projektem, wnosić do niego uwagi, W terminie co najmniej 21 dni

Kto opiniuje wnioski? komisja architektoniczno-urbanistyczna starosta powiatowy, gminy sąsiadujące, wojewódzki konserwator zabytków, wojewódzki inspektor sanitarny, regionalny dyrektor ochrony środowiska,

inne organy (m.in. wojska, ochrony granic, bezpieczeństwa państwa, nadzoru górniczego, administracji geologicznej).

Kto uzgadnia zarząd województwa

Kto uchwala dokument rada gminy Uchwałą przyjmuje dokument.

Uzgodnienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego mają podobny przebieg.

Od władz gminy zależy, czy zaprosi mieszkańców do wyrażenia zgody na proponowane zmiany, organizując referendum. Zgodnie z przedstawioną w tabelce procedurą, takiego obowiązku nie ma.

Od listopada 2008 roku konieczne jest również przeprowadzenie strategicznej oceny i opracowania przez inwestora oddziaływania na środowisko.

Decydując się na zaproszenie firmy do inwestowania w gminie należy pamiętać, że:

Powiązania kapitałowe spółki Jedynym wspólnikiem Rathdowney Polska Sp. z o.o. jest Rathdowney Resources (Luxemburg) S.A.R.L., należący do kanadyjskiej spółki Rathdowney Resourcas Ltd. Zajmuje się ona przygotowaniem projektów górniczych w celu ich korzystnego zbycia.

Sytuacja finansowa Firma nie ma funduszy na budowę kopalni za 1 mld. zł – jej aktywa nie przekraczają 1% tej kwoty. Firma poszukuje inwestora, dla którego najistotniejszy jest zysk a nie deklaracje RTH.

Skutki działania kopalni

Zatrudnienie W naszym regionie nie ma górników ani firm obsługujących ten sektor. Firma będzie korzystać z pracowników z rejonu olkuskiego i Zagłębia. Irlandczycy mają stanowić dozór kopalni. Jednocześnie znikną producenci napojów, zdrowej żywności, firmy turystyczne i zależne od dostępu do wody o odpowiednich parametrach

Podatki – np. PIT Pracownicy kopalni będą płacili podatki w swoim miejscu zamieszkania, a nie w Łazach czy Ogrodzieńcu, natomiast podatki z firm, które przestaną istnieć nie wpłyną do budżetu tych gminy.

Podatki kopalni korzystają z licznych zwolnień podatkowych 10 czerwca br. uchwalono ustawę zwalniającą kopalnie z płacenia podatków przez 10-15 lat. Gmina może liczyć na opłatę eksploatacyjną 1,28 zł/ tonę rudy – 40% zabierze NFOŚiGW, pozostałą kwotą podzielą się proporcjonalnie wszystkie gminy, na terenie których jest złoże.

Prognozowane koszty – czy gmina jest na nie przygotowana?

Odszkodowania wypłacane przez gminę, która zmieniła miejscowy przestrzenny plan zagospodarowania W przypadku ograniczenia praw przy korzystaniu z działki oraz spadku jej wartości, Gmina będzie zobowiązana do wypłacenia odszkodowania lub wykupu nieruchomości Czy Łazy i Ogrodzieniec oszacowała koszty odszkodowań?

Przywrócenie dostępu do wody

o odpowiednich parametrach

po zaprzestaniu wydobycia w

kopalni Zniknie woda w studniach nad złożem, obniży się średnio o 22 m woda w studniach nad lejem depresji (wg Raportu RTH promień leja wyniesie 7 km od złoża już w ciągu 5 pierwszych lat). Po zakończeniu wydobycia podnosząca się woda skazi nieodwracalnie te studnie Czy Łazy i Ogrodzieniec wykonały ocenę ryzyka, oszacował koszty modernizacji wodociągów, gdy pojawią się problemy z wodą po zakończeniu eksploatacji? W rejonie olkuskim koszt modernizacji sieci wodno-ściekowej wynosi 206 mln. zł.

Nadzór nad składowiskiem i

osadnikiem szlamów

poflotacyjnych Gmina musi przez 30 lat od zaprzestania składowania – badać, oczyszczać złoże. Ponosi opłaty i kary, koszty napraw i konserwacji Czy Łazy i Ogrodzieniec oszacowała koszty nadzoru i zabezpieczenia składowisk i osadników przed zerwaniem tam, skażeniem gruntu i wód gruntowych?

Nadzór nad obiektami i

infrastrukturą Usuwanie szkód w budynkach, drogach, torach, wodociągach, gazociągach w ościennych gminach, które udowodnią, że to wina kopalni. Czy Łazy i Ogrodzieniec oszacowały koszty usuwania szkód w budynkach i infrastrukturze liniowej?

Inwestor jest zobowiązany do

usuwania ze środowiska

zanieczyszczeń Rathdowney proponuje po eksploatacji stworzyć z kopalni zabytek – dlatego koszt jej zamknięcia szacuje na 15 mln. zł (dla porównania likwidacja kopalni Pomorzany ma kosztować 142 mln. zł) Czy Łazy i Ogrodzieniec przeprowadziły oszacowanie kosztów utrzymania obiektów, pompowania wód pokopalnianych (1 godzinna przerwa powoduje zalanie kopalni), wartość opłat i kar?

Zmiana modelu zatrudnienia Inwestor w Raporcie Technicznym szacuje wydobycie na 8 lat Czy przeanalizowano ile osób w gminie posiada kwalifikacje pozwalające na ich zatrudnienie w kopalni, a ile

utraci źródło dochodów z powodu zmian w formach gospodarowania?

Uruchomienie kopalni w którejkolwiek z gmin będzie stanowiło zagrożenie dla mieszkańców regionu, środowiska oraz funkcjonowania podmiotów gospodarczych zależnych od dostępu do wody. To także zagrożenie finansowe dla pozostałych gmin zawierciańskich, zmuszonych za kilka – kilkanaście lat do ponoszenia kosztów przywrócenia do stanu akceptowalnego przede wszystkim gospodarki wodno-ściekowej

Firma Rathdowney nie opublikowała żadnych badań, ale twierdzi, że inwestycja nie będzie stwarzać żadnych zagrożeń dla zdrowia człowieka, środowiska i podmiotów gospodarczych. Zupełnie co innego wynika z powszechnie znanych faktów o tego typu działalności, raportu technicznego opublikowanego na kanadyjskich stronach Rathdowney, czy naukowych opracowań.

W perspektywie budowy obwodnicy, bezpośredniego połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach, 3 stref ekonomicznych – region gwarantuje sobie rozwój gospodarczy, nowe miejsca pracy – bez zaburzania strategii rozwoju powiatu i ingerencji w obecny stan środowiska naturalnego.

Wprowadzenie do aglomeracji zawierciańskiej zamieszkiwanej przez 120 tys. mieszkańców kopalni cynku i ołowiu o głębokości wyrobisk 60 – 200 m pod powierzchnią, spowoduje nieodwracalne szkody dla środowiska i zejście z wybranej drogi rozwoju gospodarczego.

Zobacz inne wpisy

24.08.2023

List otwarty do prezydenta RP

W chwili obecnej nowelizacja ustawy Prawo geologiczne i górnicze leży na biurku Prezydenta RP. Tylko Prezydent może w tej chwili nie dopuścić do wprowadzenia w...
02.08.2023

Projekt zmian w ustawie pgg – do kosza!

Nie wiemy czy racjonalne myślenie czy też totalny społeczny opór (nie mylić z totalną opozycją) spowodowały, że Senat RP w całości odrzucił projekt zmian w...
19.06.2023

Odzieranie samorządu z samorządności czyli nowy projekt prawa geologicznego i górniczego

Zerowy pit dla młodych, później Polski Ład i obniżenie PIT do 12 procent. Na tych działaniach polskie gminy – wg Związku Miast Polskich – stracą...